YOGA JAKO KONDIČNÍ TRÉNINK I REHABILITACE

   Yoga je známa, jako něco, pod čím si mnozí z vás představí buď nic nedělání a nebo krkolomné cvičení, které odradí složitými pozicemi. Ale jóga je zcela a plně flexibilní a přizpůsobivá našemu dnešnímu shonu a běžnému lidskému životu. 

   Z dlouholeté praxe bych se ráda podělila o zkušenosti, které mi přináší tato okouzlující a léčivá jóga. Za svůj život jsem stihla projít mnohé lekce, mnohé studia a lektory, také jsem měla možnost poznat různé pohledy a přístup k józe v čr i zahraničí. No vždy se mnoho z vás minimálně v jednom setkávali a v tom ostatním se také svými cestami i názory rozcházeli. Jen mě to přinutilo se na jógu podívat z hloubky i z povrchu zemského. A proto shledávám jógu jako něco, co přináší užitek všem a v různých směrech, jelikož je sama o sobě přizpůsobivá dokud ji neohraničíme.   

   Dnes ráno mě napadla myšlenka, kterou mám předat dále neboť se józe věnuji již pár let a vidím ji jako přínosnou pro všechny. Jelikož jsem vystudovala sportovní školu a mé činnosti i zájmy směřovaly vždy k tomuto cíli... shledávala jsem a shledávám jógu jako něco obohacujícího... obohacující nejen fyzicky, ale dodávala mi něco, co se slovy velmi špatně vyjadřuje... Od běžných cvičení se mi vždy něčím lišila a říkala si o své..doslova mne žádala, aby jsem jí věnovala více pozornosti a studovala ji jako komplex, který mohu využít pro vás a budoucí život, kterým kráčím a ráda sdílím společně s vámi. Chtěla jsem tím říci, že si žádala, abych ji popsala v širším sledu okolností a využitelností.

   Je tedy pro mne velkou ctí vám říci, že jóga nejen zastřešuje fyzické cvičení, které má nadále účinky i po psychické stránce, ale probouzí k tomu všemu hlubší vědomí a povědomí o nás samotných.. jógových pozic je mnoho a řekla bych až nekonečně mnoho a lze je také využít k účelům kondičním, rehabilitačním a jiným. Zvyšování kondičních schopností tkví ve zvolených pozicích a jejich časovém provedení, množství a počtu opakování. Společně s kondicí se v souvislosti mohou zlepšovat i koordinační schopnosti (rovnováha statická i dynamická,integrace pohybu, docilita a další) a flexibilita (kloubní pohyblivost). Proto je velmi dobré využít jógy jako takové i při tvorbě tréninkových jednotek a při tvorbě tréninkového plánu pro sportovce i běžnou veřejnost v rámci zlepšování kondice a pohybového aparátu. 

   Jóga a dnešní doba jdou velmi rychle kupředu a my zjišťujeme, že pro to abychom uchovali své tělo, mysl i ducha zdravého je nutné udržet tělo v pohybu, které řídí další vnitřní mechanismy k tomu, abychom zdraví byli. Jóga je svým způsobem velmi všestranná a využitelná jak pro děti, dospělé, tak pro mladistvé a sportovce. Lze ji chápat po více stránkách a je zajímavou formou aktivity, která přináší mnohé. V dnešní době a poměrně moderním přístupu k józe na ni můžeme pohlédnout, jako na vynikající součást při rozvoji celkové kondice i při zdravotních potížích. Je mnoho stylů a druhů jógy, některá se značí vyšší fyzickou zdatností a druhá jen pomalým ozdravným cvičením. Ale v principu jsou všechny pozice stejné, nic se na nich nemění, jen jediné je proměnlivé, a to jakým způsobem ji provádíme, zda rychle, pomalu, uvědoměle, důkladně či jen povrchově, bez či s duchovním propojením,... aj.. Cítím, že má praxe dospěla prozatím k tomu, že józe absolutně nevadí, jak ji provádíte a s jakým záměrem.. ona vás přijímá takový jací jste. Přivede vás na cestu, kde máte být v ten pravý čas. 

   Věřím, že jóga v podobě běžného funkčního a kondičního tréninku těla je vhodná pro všechny bez hlubokých filosofických poznatků, které se časem projeví buď sami a nebo se k nám dostanou odněkud a nebo je vůbec nemusíme přijmout neboť je to zcela na nás a našem vnitřním i vnějším postoj k tomu všemu. Také známe mnoho sportů, které byť nevědomě jógové pozice užívají a to v pohybu nebo staticky (příkladem mohou být; sportovní a moderní gymnastika, bojová umění, či koncentrace mysli při střelbě). Proč neprohloubit myšlenku spojení jógy a sportu v jedno.. proč nevyužít kondici s vědomím, že vyhrát či prohrát můžeme jedině sami před sebou. Dříve jsme se zaobírali kalokagathií, jako kultu o kráse tělesné i duševní, tak proč nevyužít krásy jógy a sportu ve společném propojení a dodat józe aktivní energii a sportu trochu toho hlubšího vědomí. 

   Způsob jakým jógu provádíme  je jen o našem vnitřním nastavení a pohledu. Jsem zastánkyní, že by se každý pohyb měl provádět zcela vědomě a nemechanicky. V rámci tréninku těla lze dosáhnout pomocí jógy zlepšení kondice i dalších aspektů potřebných pro život v pohodě. Při rehabilitaci běžně využíváme pozic, k uvolnění a protažení, abychom zajistili optimální fungování našeho těla a to za pomocí vlastních sil nebo sil druhé osoby. Při rehabilitaci provádíme jógové pozice velmi pomalu a vědomě, proto má opět prohloubené vědomí v pohybu značný přínos. V ozdravné části ásany vyžadují vysokou dávku koncentrace, neboť se při nich zbavujeme zbytečných myšlenkových pochodů, které nabourávají náš organismus a způsobují tak blokády v těle, které můžeme pomocí jógových pozic odstranit, když známe vhodnou pozici, kterou použijeme pro danou část těla, abychom ji uzdravili sami. Je to možné i bez druhé osoby? Ano možné to je, ale chce to čas, který sobě budeme plně věnovat v tichosti a naslouchání. 

   Povídání o způsobech využití jógy by mohlo být nekonečné. Chtěla jsem nastínit možnosti, jakým způsobem je možné s ní pracovat a jak s ní naložím do blízkého budoucna. 

Děkuji, že jste,, neboť Vy jste mojí inspirací.

 

Klárik #NAMASTEEE <3

Rádi byste osobní trénink, lekci či jiné? Kontaktujte nás.

Vyplňte prosím níže uvedené údaje:

Novinky a události

Přihlaste se k odběru novinek:

Klárik Bigasová • Cvičitelka jógy • Osobní trenérka • Yoga Teacher • Trainer•

• www.telovpohybu.cz
(osobní stránka)
• FB: Tělo v pohybu • Klára Bigasová

• International and Czech Republic Yoga teacher & Trainer
• Courses & Yoga classes
• Workshops & Retreats
• Yogi Thai massage
• Individual training

• www.yac.cz
(Yoga & BodyMind studio)
• FB: YAC Yoga & BodyMind studio
+420 775 60 77 10
telovpohybu@gmail.com